lördag 18 juni 2011

Uppdatering för er pessimister ang. lypsyl

Såg att en av er läsare hade kommenterat inlägget angående lypsyl. Om du vågar får du gärna skriva vem du är :) När jag skrev inlägget hade jag precis fått reda på det och hade då inte den utbildning i hudvård som jag har idag, därför är det inlägget så kortfattat. För er skeptiska där ute ska jag nu skriva ett inlägg om hur lypsyl fungerar och anledningen till varför det inte är bra att använda.

Lypsyl innehåller bland annat paraffin (mineralolja). Paraffin gör att läpparna kräver insmörjningar med allt mindre mellanrum, alltså bildas ett beroende.

Lypsyl skyddar utmärkt mot väder och vind, men det täpper till porerna och gör att alla slaggprodukter som huden vill kasta bort inte kan tränga ut genom läpparna. Därför samlas allt där inne, vilket inte är nyttigt alls för huden (tror att alla därute kan räkna ut det utan att jag förklarar vidare faktiskt).

Sammanfattningsvis så skyddar lypsyl utmärkt mot väder och vind, men stänger inne alla slaggprodukter, torkar ut och skapar ett beroende på grund av de olika mineraloljorna som finns i (främst paraffin). Ni som är aktiva lypsylanvändare, visst är det så att ni har flera lypsyl? Och tar på hela tiden? Ni som gör det borde testa att göra ett ångbad! Vill ni inte gå iväg på salong kan ni sätta er ovanför en gryta med kokande vatten. Lägg en handduk över huvudet och ha ansiktet i ångan. Sitt där några minuter och kolla er sedan i spegeln, så ska ni få se små gula maskar som kommit ut ur läpparna. Detta är alla slaggprodukter som ni stängt in med lypsylet.

Så vet ni! Lýcka till!



XoXo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar